Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος  αυτές τις μέρες κυριαρχεί σε όλα τα κοινωνικά δίκτυα το γνωστό σε όλους μας μήνυμα « New Year, New Me”  Ωραίο να βάζουμε στόχους, και εμείς άλλωστε από εδώ έχουμε κατά καιρούς μοιραστεί πολλά ανάλογα άρθρα. Έχουμε αναρωτηθεί όμως ποτέ μήπως αυτή η φράση λειτουργεί και λίγο αντίστροφα?

Σήμερα, και παρασυρόμενοι από τον ενθουσιασμό των ημερών είμαστε όλοι πρόθυμοι και έτοιμοι να δεσμευτούμε σε αποφάσεις που θα μας οδηγήσουν σε έναν Νέο εαυτό, σε μια Νέα ζωή…. Θα αρχίσω γυμναστήριο, θα τρέφομαι υγιεινά, θα σταματήσω το τσιγάρο, το ποτό θα αλλάξω δουλειά, θα παντρευτώ κ.τ.λ

Ενώ λοιπόν εώς ένα βαθμό είναι πολύ βοηθητικό να μπαίνει ένα χρονικό ορόσημο προκειμένου να εξυπηρετήσει την λήψη αποφάσεων, … το όριο μεταξύ αυτής της ενθαρρυντικής παρακίνησης  μέχρι το σημείο που αυτή η σκέψη λειτουργεί αγχωτικά θέλει προσοχή.

Είναι γνωστό ότι οι προσδοκίες είναι εκείνες που οδηγούν στην απογοήτευση. Δίνουμε υποσχέσεις στον εαυτό μας ότι φέτος θα αλλάξουμε όλα αυτά που μέχρι σήμερα μας ενοχλούν και μας δυσκολεύουν λες και ο Νέος Χρόνος έρχεται με μαγικό ραβδάκι και ξαφνικά μπορούμε να κάνουμε όλα όσα δεν έχουμε κάνει τα προηγούμενα χρόνια. Όταν λοιπόν, μέσα κιόλας στις επόμενες μέρες συνειδητοποιούμε ότι αυτό δεν γίνεται, αναπόφευκτα απογοητευόμαστε και εγκαταλείπουμε πολύ γρήγορα την προσπάθεια, με συνέπεια την δημιουργία συναισθημάτων άγχους, ενοχών και θυμού προς τον εαυτό. Επιστρέφοντας στο προηγούμενο παράδειγμα λοιπόν, όχι μόνο να μην μένουμε στην υγιεινή διατροφή αλλά να πέφτουμε με τα μούτρα στο “comfort food”.

Τώρα θα μου πείτε, και τι προτείνεις να μην βάζουμε στόχους? Φυσικά και όχι, απλά να το κάνουμε με έναν πιο βοηθητικό για εμάς τρόπο που θα μας φέρει και πιο κοντά στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Θα μπορούσαμε να

  • Αποφύγουμε τις αυστηρά δεσμευτικές δηλώσεις τύπου «μέχρι τον επόμενο μήνα θα έχω χάσει 10 κιλά ή θα έχω βρει τον άντρα/ γυναίκα της ζωής μου». Εναλλακτικά, θα μπορούσαμε να πούμε «φέτος θα προσέξω περισσότερο τον εαυτό μου». Πολύ σημαντικό η επιλογή λέξεων προκειμένου για την διατύπωση του στόχου, να έχει θετική και όχι αρνητική χροιά. «Φέτος θα φροντίσω περισσότερο εμένα» και όχι «Φέτος δεν θα ξανακάνω τα λάθη του παρελθόντος»
  • Να μην είμαστε τόσο αυστηροί με τον εαυτό μας. Ακόμα και αν δεν πετύχω τον στόχο  μου δηλαδή δεν είναι το τέλος του κόσμου. Δεν θα παραιτηθώ, θα μάθω από την εμπειρία μου αυτή και την επόμενη φορά θα προσπαθήσω ακόμα περισσότερο.
  • Δίνουμε χρόνο στον εαυτό μας και κοιτάμε ουσιαστικά μέσα μας  τι πραγματικά είναι αυτό που θέλουμε να κάνουμε. Δεν χρειάζεται να αποφασίσουμε σήμερα επειδή είναι η πρώτη μέρα του χρόνου.
  • Έχει αποδειχτεί πολύ βοηθητικό όταν καταγράφουμε κάποιες σκέψεις μας σε σχέση με τον τρόπο που θα φτάσω στον στόχο μου, Π.χ.  θέλω να χάσω 10 κιλά.  Πως θα το πετύχω; Θέτω ένα ρεαλιστικό πλάνο και παρακολουθώ, κατά προτίμηση γραπτώς, την εξέλιξή του
  • Σπάμε τον κεντρικό στόχο σε επιμέρους μικρότερους. Δεν ξεχνάμε να επιβραβεύουμε τον εαυτό μου για την επίτευξη τους. Αυτό αυξάνει την αυτοεκτίμηση και τις πιθανότητες επιτυχίας του κεντρικού στόχου.
  • Να μένουμε ανοιχτοί σε ενναλακτικά σενάρια. Μπορεί να έχω στο μυαλό μου ένα συγκεκριμένο σενάριο που παρόλα αυτά για κάποιους λόγους να μην εξυπηρετείται, με το να μένω και να επιμένω εκεί μόνο κακό μπορεί να κάνει στην αυτοπεποίθησή μου. Π.χ.  ο στόχος ήταν να κόψω το κάπνισμα . Δοκίμασα να το κόψω μαχαίρι και είδα ότι άντεξα μόνο μερικές μέρες. Δεν παραιτούμαι, δοκιμάζω έναν άλλον τρόπο που πιθανόν να μου ταιριάζει καλύτερα. Ίσως θα με διευκόλυνε σε αυτή τη φάση της ζωής μου που βιώνω τόσο έντονο άγχος απλά να το μειώσω ή να δοκιμάσω κάποιες εναλλακτικές μεθόδους; 
  • Τέλος, προσοχή οι στόχοι που βάζουμε να είναι  εφικτοί καθώς σε αντίθετη περίπτωση η απογοήτευση είναι δεδομένη.

Μήπως λοιπόν φέτος να δοκιμάζαμε το “ New Year, a better Me” ;

Καλή Χρονιά!
Δήμητρα Μαντά